Je dacht dat Europa een unie is? Probeer dan maar eens een internationale treinreis te boeken. De eenwording heeft helaas niet geleid tot een reisplanner die heel Europa beslaat. Een paar slimme bedrijven proberen dat toch voor elkaar te krijgen – en ze zijn al een heel eind op weg.
Veel mensen vinden reizen per trein fijner dan vliegen of in de auto zitten. Ze vinden het meer ontspannen en op een bepaalde manier avontuurlijker.
Maar hoe prachtig de treinreis van Nederland naar de Peloponnesos ook is, en hoe chique een internationale nachttrein ook kan voelen – het plannen van zo’n reis is helemaal niet ontspannen. Ondanks het Europese project en de moderne infrastructuur in de lidstaten blijkt zoiets nog flink ingewikkeld.
NS Hispeed stuk
Probeer het maar eens via NS Hispeed. Die site is ‘stuk’: de reisplanner werkt wel, maar prijzen vergelijken gaat niet, laat staan de reis boeken. Groningen-Zürich lukt nog wel, maar Eindhoven-Barcelona gaat niet. Niet dat er geen treinen rijden tussen Brabant en Catalonië, maar dat traject zit domweg niet in het systeem. Het enige dat de NS biedt aan mensen die er met de site niet uitkomen, is een 0900-nummer. De internationale reisplanner van de Deutsche Bahn is een stuk beter, maar ook daar staat bij veel reizen ‘geen prijsinformatie mogelijk’.
Een eerste stap richting Europese integratie op het spoor is de website The Man in Seat 61. Mark Smith startte de onder treinliefhebbers populaire site al in 2001 om frustraties bij het boeken van internationale treinreizen te verlichten.
Inmiddels biedt hij allerhande informatie over kortingen en goede routes tussen de belangrijkste Europese steden, het verkrijgen van visums en de accommodaties in treinen. In Nederland is Treinreiswinkel populair. Het reisbureau met vestigingen in Leiden en Amsterdam neemt de treinreiziger veel zoekwerk uit handen. De medewerkers kunnen simpele treinreizen boeken, maar ook complete treinvakanties uitdokteren.
Zelf treinreis samenstellen en boeken
Maar zélf een reis plannen en boeken wordt ook steeds makkelijker. Er zijn verschillende startups bijgekomen de laatste jaren die menen dat het plannen van treinreizen beter kan in Europa.
Bedrijven als Wanderio en Waymate werken hard om een Europese treinreis boeken net zo gemakkelijk te maken als het boeken van een vliegticket. De Duitse startup GoEuro voegde begin april de Benelux toe aan zijn online internationale reisplanner, zodat gebruikers internationale reizen vanaf Nederlandse stations kunnen vinden en boeken.
Zo ver is het Britse Loco2 bijna. Het bedrijf is in 2006 ontstaan 'vanuit een frustratie met de status quo', aldus de website. Het is inmiddels mogelijk om treinkaartjes te kopen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en, sinds februari, Spanje.
Mede-oprichter Jimmy Andrews verwacht België en Nederland binnen een paar maanden toe te voegen aan het pakket: "We zijn op dit moment de contractbesprekingen en aan het afronden. Het is lastig om precies te zeggen wanneer we echt van start kunnen gaan in Nederland, maar we hopen op augustus."
Technische koppeling
Als de contracten eenmaal getekend zijn, moet Loco2 eerst nog aan de slag met de technische koppeling. Dat is namelijk wat de Europese integratie zo moeilijk maakt: toegang tot de data. Een treinen-startup moet bij de boekingsystemen kunnen van de spoormaatschappijen én bij de gegevens over de actuele dienstregeling. Die systemen zijn redelijk gescheiden.
Hoe heeft Loco2 de grote nationale spoorbedrijven zo ver gekregen dat ze Loco2 toegang gaven? "Een paar jaar geleden aarzelden ze wel. We haalden eerst het Verenigd Koninkrijk binnen, toen de Franse SNCF en daarna Deutsche Bahn. Toen ze zagen dat we zorgden voor redelijk wat sales, kwam er meer bereidheid om mee te doen."
Andrews denk dat de Belgische en Nederlandse spoorbedrijven graag mee willen doen, omdat ze zich niet op hun kop willen laten zitten door hun grote buitenlandse concurrenten.
Probleemloos reizen boeken
Wanneer zullen we echt zonder problemen reizen kunnen boeken door heel Europa? "De komende maanden zul je zien dat de zoekmogelijkheid veel beter wordt. Je zult kunnen boeken van overal naar overal. Er zullen altijd gaten blijven hoor, met name in Oost-Europa, en Portugal. Er is maar weinig vraag naar bestemmingen in Roemenië of Bulgarije, maar hun systemen zijn er ook nog niet klaar voor. Die kunnen we niet makkelijk in ons systeem integreren. Echt pan-Europees blijft daardoor moeilijk."